FINANSIJSKI UDAR NA BUDUĆE VOZAČE- DUPLO VIŠE NOVCA ZA VOZAČKU DOZVOLU

Nacrt odluke, čija bi primjena dovela do drastičnog poskupljenja procesa polaganja vozačkih ispita, uskoro bi mogao da se nađe pred Savjetom ministara BiH, što u dobrom dijelu auto-škola smatraju finansijskim udarom na buduće kandidate, ali i na privredu, koju potresa manjak profesionalnih vozača.

Računica iz banjalučkih auto-škola pokazuje da kandidat za vozačku dozvolu B kategorije, a koji sve položi iz prve, sada može proći sa troškom nešto većim od 800 KM, a usvoji li se ova odluka, cijena će, tvrde, iznositi više od 1.600 maraka.

Za A kategoriju polaganje bi moglo dostići cifru veću od 700 maraka, umjesto sadašnjih oko 300 KM, i usvoji li se ova odluka, tvrde u auto-školama, to će uticati na povećan broj motociklista bez vozačke dozvole na putevima.

“Za vozače autobusa kompletan put do vozačke dozvole, bude li usvojena sporna odluka, koštaće blizu 2.100 KM, a sada je 1.200 KM”, kažu u auto-školama.

Ogorčeni su i roditelji budućih vozača, jer ovaj udar, ističu, neće moći podnijeti.

“Šta političari misle, da samo njihova djeca treba da imaju vozačku dozvolu”, pita se Banjalučanka čija bi kćerka iduće godine trebalo da polaže vozački ispit.

Slaže se s njom i Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, koji ističe da je ovakav slijed događaja katastrofalan.

“Svjesni smo činjenice da nemamo profesionalnih vozača. Umjesto da su stimulisali mlade da polažu vozački, oni uvode povećanje cijene, što je van svake pameti. Malo ko od roditelja može to da plati. Ko god savjetuje vlast da tako nešto uradi, ne misli dobro ni građanima ni privrednicima u RS i BiH”, kaže Grbić.

Njegovo mišljenje dijeli i Siniša Radošević, vlasnik jedne banjalučke auto-škole, koji napominje da je neprihvatljivo da put do vozačke dozvole poskupi više nego duplo.

“Takav udar građani ne mogu da podnesu, ne računajući ove koji sjede u Ministarstvu komunikacija i transporta BiH. Uvedu li to, biće manje kandidata, a smanjiće se i broj auto-škola”, kaže Radošević za “Nezavisne”.

Važećim pravilnikom nisu propisane cijene osposobljavanja kandidata i trenutno auto-škole slobodno određuju cijene, ali bi takva praksa mogla postati prošlost.

“Ministarstvo komunikacija i prometa BiH pripremilo je tekst Nacrta odluke o jedinstvenim minimalnim budžetskim elementima vrijednosti nastavnog časa iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja kandidata za vozače i uputilo ga na mišljenja nadležnim organima za obrazovanje (entitetskim i kantonalnim ministarstvima obrazovanja i Vladi Brčko distrikta BiH)”, rekli su za “Nezavisne” iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH.

Nakon što su, kako dodaju, razmotrili i analizirali sva dostavljena mišljenja na tekst Nacrta odluke, sproveden je postupak javnih konsultacija, a svi učesnici su, kako tvrde, podržali donošenje ove odluke.

“Naredni korak bilo je upućivanje Nacrta odluke na mišljenja u skladu s Poslovnikom o radu Savjeta ministra BiH Uredu za zakonodavstvo i Ministarstvu finansija i trezora BiH. Trenutno Ministarstvo postupa u skladu sa sugestijama datim u Mišljenju Ministarstva finansija i trezora, odnosno provodi određene analize, nakon čega slijedi upućivanje ove odluke na razmatranje i usvajanje od strane Vijeća ministara BiH”, kažu iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH.

Iz tog ministarstva pravdaju se da je cilj donošenja ove odluke eliminisanje nelojalne konkurencije i, kako kažu, neprirodno niska cijena osposobljavanja kod pojedinih auto-škola, a koja, tvrde, ide nauštrb kvaliteta procesa osposobljavanja.

Iz auto-škola na to odgovaraju da sporna odluka ne donosi kvalitetniju obuku, jer se u samom procesu polaganja, izuzev cijena, ništa ne mijenja. Podsjećaju da je zvanična statistika pokazala da samo sedam odsto nezgoda izazivaju vozači početnici, oni koji imaju do dvije godine vozačkog staža.

povezani članci

Najnovije