Četvrtak, 25 Aprila, 2024

U Visokom tokom 2019. godine boravilo 60.000 turista

FONDACIJIN IZVJEŠTAJ O TURIZMU NA PODRUČJU GRADA VISOKO PERIOD JANUAR – DECEMBAR 2019.

Fondacija ‘Arheološki park: Bosanska piramida Sunca’ potpisala je ‘Sporazum o partnerskoj saradnji i međusobnoj koordinaciji u oblasti razvoja turizma na teritoriji Općine Visoko’ s predstavnicima Općine Visoko i JU ‘Zavičajni muzej’ iz Visokog, u martu 2018. Vrijednost ovog dokumenta s dvogodišnjim trajanjem je da je to prvi Sporazum ove vrste u BiH između državnog, javnog i nevladinog sektora. Konkretni projekti iz Sporazuma su ispunjeni tokom 2019. godine i turisti i građani Visokog su osjetili beneficije saradnje ova tri sektora.

1. ARHEOLOŠKO-TURISTIČKE DESTINACIJE

Prema procjeni Fondacije, tokom 2019. godine, lokacije kojima upravlja Fondacija posjetilo je blizu 60.000 gostiju. Riječ je o slijedećim turističkim i arheološkim atrakcijama:

– Prahistorijski podzemni labirint Ravne
– Arheološko-turistički park Ravne 2
– Arheološke sonde na sjevernoj strani Bosanske piramide Sunca
– Arheološke sonde na Bosanskoj piramidi Mjeseca
– Tumulus u Vratnici
– Aero banja, Ljekovita šuma i Wellness centar

Fondacija je uspjela proširiti broj atraktivnih lokacija za posjete i unaprijediti sadržaj, urednost i nivo sigurnosti na postojećim lokacijama. To je rezultiralo s 20% većom posjetom u odnosu na 2018. godinu.

2. MEDIJSKA PROMOCIJA ARHEO-TURISTIČKIH LOKACIJA FONDACIJE

Bio je potreban ogroman promotivni napor da bi Fondacija ‘Arheološki park: Bosanska piramida Sunca’ imala najuspješniju godinu iza sebe, s desetinama hiljada posjeta, brojnim svjetskim i domaćim medijima te volonterima i istraživačima. Jako puno energije, vremena i novca je uloženo u privlačenje čitavog svijeta u grad Visoko, u nesigurnu i nerazvijenu Bosnu i Hercegovinu.

Primjera radi, osnivač Fondacije i pronalazač bosanskih piramida dr. Semir Osmanagić održao je ukupno 40 višesatnih predavanja u 31 gradu, u 12 država i na pet kontinenata. Posjetio je Australiju, Aziju, Afriku, Europu i Sjevernu Ameriku i to sve o svom trošku.

Među njima su milionski gradovi kao New Delhi, Hanoi, Ho Ši Min, Amsterdam, Zagreb, Oslo, Melbourne, Brisbane, Istanbul, Montreal i Milanu. Također na listi su i manji gradovi kao Bolonja, Sarajevo, Ljubljana, Trondheim, Novo Mesto, Bihać ili Aswan. Uz njih su i mjesta kao norveški Lilehamer i Alvdal, kanadski Granby i Harrington, slovenska Izola, Cerknica i Žiri, italijanska Guasila i Damanhur, te Visoko i Vogošća. 2019. godine dr. Osmanagić je predavao u Nizozemskoj, Norveškoj, Vijetnamu, Australiji, Turskoj, BiH, Kanadi, Sloveniji, Italiji, Indiji, Hrvatskoj i Egiptu.

Nakon što pozove i primi goste, on ih sa svojim timom i primjereno dočeka. Trideset šest službenih vodiča Fondacije je provelo desetine hiljada posjetilaca kroz tunele, piramide, ali i Zavidoviće, Sarajevo, Stolac, Kravice, Travnik, Vranduk i Mostar. Dr. Osmanagić je lično primio nekoliko hiljada posjetilaca vodeći ih na višesatne ture. Te godine u njegovom rasporedu je zabilježeno 40 grupa iz SAD, Slovenije, Češke, Švedske, Bugarske, Nizozemske, Indije, Mađarske, Kine, Japana, Singapura, Rumunije, Hrvatske, BiH, Slovačke, Austrije, Norveške i Španije.

To je ukupno 80 prezentacija tokom 2019. godine.

Direktor Fondacije dao je desetine intervjua za medije i snimio niz dokumentarnih filmova. Ističemo snimanje filmova za TV kanal ‘Discovery’, europsku televiziju ARTE, BBC, rusku REN TV, RTV SLO, ali i domaće TV stanice (BHT, Federalna TV, Hayat TV, RTV SA, TV Alfa, RTV Visoko, TV Vogošća). Tu su i domaće radio stanice (radio Mostar, radio Slon, radio BH dijaspore, radio M). Osmanagić je bio vrlo aktivan na internet radio stanicama iz SAD, Velike Britanije i Poljske.

Ipak, 2019. godine, posebnu pažnju je posvetio najbrže rastućem mediju u svijetu – youtube TV kanalima. Niz posjetilaca je došlo u Visoko i snimilo priloge o bosanskim piramidama koje su imale poseban dio s intervjuima s njihovim pronalazačem. Fondacija je ove godine snimila i sedam dvojezičnih dokumentarca koje je plasirala putem svoje, ali i drugih youtube televizija širom svijeta. Vrlo su zapaženi intervjui dr. Osmanagića na youtube kanalima u regionu, u Srbiji i Hrvatskoj, sa stotinama hiljada pregleda.

Ovo je jedinstven slučaj u svijetu kako se jedan društveno važan projekt promotivno razvija bez ikakvih dotacija državnih organa. Fondacija ne opterećuje budžete raznih nivoa vlasti, već upravo suprotno. Puni ih.

3. BROJ TURISTA

Ovo je projekat koji zauvijek mijenja svjetsku historiju, a dolazi iz srca BiH. Umjesto priča o Bosni kao zemlji rata, nasilja, ratnih kriminalaca, korupcije, neimaštine, odlaska mladih i obrazovanih, dakle samo negativnih informacija, Fondacija mijenja imidž u zemlju piramida, istraživanja, volontera, turizma, pozitivne energije. Prije 15 godina u Visokom je bilo bukvalno nula turista. Zahvaljujući našoj promociji širom svijeta, svake godine Fondacija privuče nekoliko desetina hiljada turista u Visoko iz 160 zemalja svijeta.

Kretanja turista po godinama:

– 2006.: 200.000
– 2007.: 50.000
– 2008.: 10.000
– 2009.: 15.000
– 2010.: 20.000
– 2011.: 20.000
– 2012.: 25.000
– 2013.: 25.000
– 2014.: 30.000
– 2015.: 35.000
– 2016.: 40.000
– 2017.: 50.000
– 2018.: 50.000
– 2019.: 60.000

Na vodećoj svjetskoj web stranici za smještajne kapacitete www.booking.com, do 2012. nije bilo nijednog smještajnog kapaciteta iz Visokog. U 2015. bilo ih je 45, u 2016. 70, u 2017. 95, u 2018. 158, a u 2019. ukupno 205 smještajnih kapaciteta (hotela, motela, hostela, apartmana, kuća, vikendica, stanova, kreveta, kampova).

U prvim godinama većina posjetilaca su bili tranzitni koji su ostajali u Visokom između 1-5 sati. Danas više od trećine gostiju čine gosti koji ostaju između 2-14 dana. To se pozitivno odražava na finansijski prihod ugostiteljskih objekata u Visokom i uslužnih djelatnosti.

Restorani prilagođavaju svoje jelovnike zahtjevima turista i većina ih sada nudi vegetarijansku i vegansku ishranu. Sve je više gostiju koji se zdravo hrane, imaju kvalitetne antistresne životne navike, primjenjuju jogu i meditaciju. Fondacije redovno angažuje organizacije žena iz Visokog i Moštra u pripremi hrane za goste. Na taj način, Fondacija im omogućava dodatni prihod.

Najviše turista dolazi iz slijedećih zemalja: Slovenija, Nizozemska, Bugarska, Češka, Slovačka, Hrvatska, Njemačka, Austrija, Mađarska, Velika Britanija, Srbija, Norveška, Švedska, Makedonija i Turska. Uz njih, turisti dolaze iz Bahreina, Švicarske, Kuvajta, Danske, Rusije, Crne Gore, Italije, SAD, Španije, Meksika, Kanade, Finske, Poljske, Moldavije, Latvije, Singapura, Indije, Pakistana, Saudijske Arabije, UAE, Egipta, Perua, Australije, Novog Zelanda itd.

4. INFO PUNKTOVI

U cilju što boljeg prijema turista, a u skladu s potpisanim Sporazumom, Fondacija je 2018. izgradila info punktove na dvije lokacije: (1) u podnožju Bosanske piramide Sunca, u blizini arheoloških sondi, i (2) ispred ulaza u Podzemni labirint Ravne. Tokom 2019. Fondacija je ispunila zacrtani plan iz tripartitnog Sporazuma i izgradila i treći (3) Info-punkt na ulazu u park ‘Ravne 2’. Ovo su lokacije gdje su locirani vodiči Fondacije te je u ponudi izbor višejezičnih flajera, literature, DVD-a, suvenira i sl.

5. NOVE TURISTIČKE DESTINACIJE

Fondacija razvija nekoliko vidova turizma: arheološki, ljekoviti, volonterski i duhovni. Uposlenici Fondacije su od zapuštenog močvarnog zemljišta s divljim deponijama napravili najljepši park na jugu Europe – park ‘Ravne 2’. Ovaj saziv općinskog/gradskog vijeća proglasio je park od općinskog značaja 2017. a služba za urbanizam izdala odgovarajuće urbanističke i građevinske dozvole.

U parku ‘Ravne 2’ je veći broj donacija iz svijeta, od megalitnih blokova s umjetničkim uklesanim simbolima, do spiralnih botaničkih vrtova, energetskih kamenih instalacija, parka kamenih kugli, rekreacijskih staza i dječjih igrališta, bini za koncerte i meditacije, Zelena kristalna piramida, ukratko oaza duhovnog mira. Započete su aktivnosti ‘Team buildinga’, uz već postojece meditacijske i yoga retreate te edukacijske posjete ekskurzija.

Zahvaljujući obimnoj promociji tima Fondacije iz Sarajeva, park ‘Ravne 2’ je obišlo i provelo u njemu između jednog i osam sati, 54 osnovne škole, većinom iz sarajevskog i Zeničko-dobojskog kantona. U periodu septembar-decembar 2019. ukupno 36 škola je posjetilo park i besplatno uživalo u sigurnosti i sadržajima parka. Nerijetko bi čitave škole, svi đaci, nastavnici i osoblje došli na jednonevni izlet u park ‘Ravne 2’.

Na prostoru parka, otkriveni su u ljeto 2018. i novi tuneli ‘Ravne 3’ koji postaju novom turističkom atrakcijom zbog svojih nalaza. Tokom 2019. više od 250 volontera je, pod patronatom stručnog tima Fondacije u period juni-oktobar 2019., pronašlo više od 2.000 artifakata iz perioda neolita, antičkog Rima, Bizantije, ranog i kasnog Srednjeg vijeka. Održana je i izložba pronađenih artifakata u konferencijskoj dvorani Fondacije u parku. Na taj način promovisana je još jedna fantastična arheološka lokacija i otkriće u Visokom.

Tokom 2018. i 2019. očišćen je još jedan zapušteni prostor u Visokom, također u kompleksu Ravne. Fondacija je uredila ovu lokacija i ponudila je turistima kao Aero banju s Ljekovitom šumom. Pri tome je Fondacija očistila vrlo zapuštene parcele koji pripadaju pravoslavnoj crkvi, te Federaciji i Općini/Gradu Visoko. U ljeto je otvoren Wellness centar Fondacije s Centrom za fizikalnu masažu i kiropraktiku koji je proširio turističku uslugu za posjetioce.

Tokom 2019. Fondacije je uredila šikaru, zapuštenu veliku parcelu od 20.000 kv.m. iznad ulaza u tunele Ravne a koja pripada Federaciji i napravila park s rekreacijskim stazama i prilaznim stepenicama.

Fondacija je u dogovoru sa Službom za privredu Općine finansirala Aleju suvenirnica u kojoj se prodaju suveniri čiji sadržaj odobravaju Služba i Fondacija imajući kao osnovni kriterij ponudu tradicionalnih proizvoda. Do sada je na lokaciji otvoreno 24 obrta.

Na ovaj način, nekada zapušteni kompleks Ravne prerasta u ekskluzivnu turističku destinaciju.

Fondacija je finansirala izgradnju novog velikog parkinga na Ravnama, na gradskoj parceli prema izleetištu raavne. Od zapuštene šikare od 6.000 kv.m., koja je redovno služila kao deponija smeća, napravljen je najveći turistički parking u središnjoj BiH kapaciteta 500 putničkih automobila. Time se dugoročno rješava pitanje turističkog parkiranja i izbjegavanja saobraćajnih kolapsa koji su se dešavali tokom 2018. godine.

Za sve ove infrastrukturne i sadržajne zahvate u kompleksu Ravne Fondacija je bespovratno invesdtiralo ogromne iznose vlastitog novca u 2019. Time Fondacija pokazuje svoju dobronamjernost, nesebičnost i želju za progresom lokalne zajednice. Fondacija ne naplaćuje ulaz u park ‘Ravne 2’, ne naplaćuje parking na svojim parking prostorima, niti korištenje instalacija I toaleta u parku. Iako novi sadržaji i održavanje postojećih jako puno koštaju, Fondacija pokazuje svoju društvenu odgovornost.

Fondacija uvodi nove, visoke standarde i stvara atrakcije kako bi privukla i što duže zadržala goste iz čitavog svijeta.

6. TURISTIČKA SEZONA

Većina od nekoliko desetina hiljada posjetilaca dolazi tokom, sada već produžene, sezone, januar-decembar. Posebno raduje što kontinuiran dolazak gostiju se nastavlja i tokom zimskih mjeseci. Bez obzira da li ljudi dolaze iz znatiželje ili ljekovitih razloga, Fondacija turizam shvata vrlo ozbiljno i više od 35 obučenih službenih vodiča su sigurno najprofesionalniji na Balkanu, ako ne i šire. Sve lokacije Fondacije su otvorene sedam dana sedmično i na usluzi svih 365 dana godišnje. Primjera radi, u decembru 2019. su zabilježene najveće zimske posjete gostiju, ikada.

7. REGULACIONI PLAN RAVNE

Zahvaljujući odličnoj saradnji Fondacije sa gradskom administracijom, inicirana je izrada Regulacionog plana Ravne koji treba da precizno definiše kompleks Ravne sa svim dosadašnjim i budućim sadržajima koji će biti magnet za turiste u narednoj deceniji.

Veći dio infrastrukturnih projekata u kompleksu Ravne je završen u vrlo tijesnoj koordinaciji Fondacije i Grada Visoko, te Vlade ZDK. Mnogobrojni turisti osjećaju razliku u sistematskom pristupu, boljoj sigurnosti i generalno pozitivnoj atmosferi u kojoj se projekt odvija.

8. VODIČKA SLUŽBA I EDUKACIJA TURISTIČKIH RADNIKA

Fondacija u periodu februar – april svake godine organizuje obuku za turističke vodiče Fondacije. Tokom tromjesečnih treninga školuju se reprezentativni predstavnici koji na najbolji način požele dobrodošicu gostima i daju im stručna objašnjenja svih lokacija na kojima radi Fondacija. Primjera radi, u 2019. je od 31 kandidata obuku uspješno završilo samo šest kandidata. Oni su se pridružili već postojećem timu od 30 službenih vodiča. Također, većina vodiča Fondacije ima položen federalni ispit za vodiča na različitim lokacijama u BiH i oni vode grupe na niz lokacija kao što su Zavidovići, Vranduk, Jajce, Travnik, Mostar, Stolac, Kravice, Blagaj i dr.

Svi vodiči govore jedan ili dva svjetska jezika, tako da Fondacija u ovom trentuku pokriva engleski, njemački, francuski, mađarski, italijanski i naše jezike.

9. UKLJUČIVANJE U DJELOVANJE TURISTIČKOG VIJEĆA

Fondacija je ispoštovala svoju obavezu iz Sporazuma i ima svoje aktivne članove u općinskom/gradskom Turističkom vijeću.

10. PROMOCIJA NA SAJMOVIMA

Fondacija, Muzej i Općina zajednički nastupaju na sajmovima u Sarajevu. Fondacija je tokom 2019. imala i samostalne nastupe na sajmovima u Zenici, Tuzli, te sajmovima knjige u Sarajevu.

11. RAZVOJ AUTOHTONIH PROIZVODA I SUVENIRA

Fondacija razvija dizajn i proizvodnju suvenira u skladu sa zahtjevima posjetilaca, koristeći domaće materijale. To se odnosi na motive keramičkog bloka K-2, piramide s kristalima i kamenjem iz tunela Ravne, kreme, sapune i ulja na bazi vode iz tunela i dr.

12. KOMUNIKACIJA I RAZMJENA INFORMACIJA

Fondacija je uspostavila odličnu saradnju s gradskom Službom za privredu. Zahvaljujući međusobnoj koordinaciji uneseno je više reda u ponudi suvenira i usluga visočkih dobavljača. Pored izgradnje suvenirskih kućica, strogo se vodi računa o legalnoj strani, te nivou ponude turistima.

Fondacija i Zavičajni muzej su krenuli sa saradnjom na planu međusobne komunikacije i promocije lokacija. Fondacija je omogućila Muzeju besplatno predstavljanje u Aleji suvenirnica u jednoj od kućica. Stručni timovi obje organizacije sarađuju na arheološkom planu i pripremi izložbi. Okvir za daljnju saradnju je poseban potpisani Ugovor o saradnji Muzeja i Fondacije. Fondacija je redovno upoznavala osoblje Muzeja s otkrićima u tunelima Ravne 3, a oni su bili i gosti na otvaranju Geo-arheološke laboratorije Fondacije u parku ‘Ravne 2’.

13. AFIRMACIJA VISOKOG I BOSANSKE DOLINE PIRAMIDA KAO GLOBALNOG BRENDA

Otkriće i istraživanje bosanskih piramida formiralo je novi, globalni brend. Imena kao što su Bosanska piramida Sunca, Bosanska dolina piramida, tuneli Ravne, park ‘Ravne 2’, Bosanska piramida Mjeseca, tumulus u Vratnici i ostale lokacije na kojima radi Fondacija ‘Arheološki park: Bosanska piramida Sunca’ poznate su širom svijeta. Popularnost projekta sve je veća u svijetu, a proizvodi, usluge i događaji koji uključuju bosanske piramide dobijaju veću vidljivost, a time i komercijalnu vrijednost.

Fondacija sa zadovoljstvom sponzorira pozitivna kulturna i sportska događanja dozvoljavajući upotrebu zaštićenih imena. Tokom 2019. godine, na primjer, Fondacija je i finansijski sponzor za dva lokalna događaja koji imaju međunarodni odjek:

– Enduro moto utrka pod nazivom ‘Land of Pyramids’
– International Handball Pyramid Cup (rukometni međunarodni turnir)

Poseban brend je postao kulturni događaj poznat kao ‘Festival i sajam povodom početka ljeta’, koji se svakog ljetnog solsticija, 21. juna održava u parku ‘Ravne 2’. Tokom 2019. Festival je imao trajanje od četiri dana uz učešće više od 15 muzičkih grupa i izvođača iz osam zemalja, uz predavanja, plesne nastupe, sesije joge, sajam organskih proizvoda i sl. Više od 1.000 ljudi dnevno iz 38 zemalja bilo je prisutno na Festivalu.

Osim ovog događaja održan je i Festival i sajam povodom kraja ljeta 20.-21. septembra 2019. uz učešće nekoliko grupa i muzičara te 60 štandova za domaće proizvođače hrane, sokova, meda i minerala. Fondacija je napravila svoje štandove i besplatno ih iznajmljivala dobavljačima iz čitave BiH.

I, na koncu, treba istaći da tokom 2019. Fondacija nije tražila niti je primila ijednu marku s državnog, federalnog, kantonalnog ili gradskog nivoa, niti od javnih preduzeća.

povezani članci

Najnovije