Paradajz – povrće u službi zdravlja

199

Paradajz je sinonim za zdravlje, a porijeklo vuće čak iz Perua, gdje su ga uzgajali Indijanci još davno prije Kolumba.

Kada su je španski osvajači u 16. vijeku donijeli paradajz u Evropu, mnogi su ga izbjegavali zbog neprijatnog mirisa lista i stabljike. Danas je paradajz jedna od najraširenijih povrtarskih kultura, a njegov se ukus bitno razlikuje od ukusa starinskih sorti.

Različit je i po obliku, veličini i boji. Danas se može naći paradajz sa okruglim plodom, duguljastim, zelenim, žutim ili najčešćim crvenim… Kuvani paradajz ima veći nutritivni značaj od svježeg, mada gubi značajne količine vitamina C. Kuvanjem se, međutim, povećava sadržaj likopena, koji je jak antioksidans i snažno oružje u borbi protiv karcinoma. On neutralizuje čak tri puta više slobodnih radikala nego vitamin E.

Paradajz je sinonim za zdravlje

Koristi od konzumiranja voća i povrća svih vrsta, uključujući i paradajz, su velike. Ako povećate potrošnju paradajza, opada rizik od srčanih bolesti, dijabetesa i raka. Redovno konzumiranje paradajza je takođe povezano sa zdravljem kože i kose, povećanom energijom i smanjenjem tjelesne težine. Održavanje niskog unosa natrijuma je od suštinskog značaja za snižavanje krvnog pritiska, ali i povećavanje unosa kalijuma može biti isto tako važno zbog njegovih vazodilatacionog efekata, a paradajz je bogat kalijumom.

Šta sadrži paradajz?

Paradajz obiluje vitaminima iz grupe, E i C, čiji sadržaj zavisi od zrelosti ploda. Najviše vitamina sadrže crveni, na suncu sazreli plodovi, u koži i neposredno ispod nje. Paradajz je i jedna od bakrom najbogatijih biljaka, a po količini gvožđa nadmašuje čak pileće meso, ribu i mlijeko! Sadrži i mnoge organske kiseline, kao i jedan odsto pektina koji podstiče varenje i sprečava djelovanje štetnih bakterija. Paradajz sadrži i betakarotin, čiji se svaki molekul u jetri pretvara u dva molekula vitamina A i karoten likopen, koji paradajzu daje karakterističnu plamteću crvenu boju. Oba sastojka su antikancerogena, a najviše ih ima u žutom paradajzu. Oko 200 g svježeg paradajza zadovoljava dnevnu potrebu za karotinom.

index.hr