Povodom Evropskog dana prava pacijenata, koji se obilježava 18. aprila, dr. Kasim Spahić, pomoćnik direktora za medicinske poslove Kantonalne bolnice Zenica, koji je direktno bio angažovan na realizaciji projekta u okviru koga je KB Zenica uvela softver za automatizovano formiranje listi čekanja pacijenata, dao je kratak osvrt na funkcionisanje ovog savremenog i inovativnog sistema, koji između ostalog pacijentima olakšava pristup određenimzdravstvenim uslugama.
Kantonalna bolnica Zenica uvela je inovativni softver 2020. godine u okviru Projekta sprečavanja i borbe protiv korupcije u zdravstvu koga provode Transparency International Bosna i Hercegovina i Centri civilnih inicijativa (CCI), uz finansijsku podršku Evropske unije u Bosni i Hercegovini.
Nakon što je potpisala Memorandum o saradnji u okviru navedenog projekta, juna 2019. godine, započeo je rad na izradi softvera za automatsko kreiranje i javno objavljivanje listi čekanja. Po završetku dodatnih dogovora i obuke uposlenika Bolnice, sistem je operacionalizovan i instaliran u februaru 2020. godine i otpočelo je interno korišćenje,a do kraja iste godine je otvoren za javnost. Nakon više od godine i po dana, napravljen je kratak osvrt na to kako sistem fukcioniše i kakve jepromijene donio ovoj zdravstvenoj ustanovi.
Koje benefite je uvođenje inovativnog softvera za automatizovano formiranje listi čekanja pacijenata donijelo Kantonalnoj bolnici Zenica?
Završetak projekta uređenih transparentnih listi čekanja u okviru saradnje i partnerskih odnosa Kantonalne bolnice Zenica sa CCI i TI BiH u 2020. godini, je značajan iz više razloga. Napravljen je potpuno novi softver, za naručivanje na liste čekanja, olakšano je samonaručivanje i olakšan rad zdravstvenih radnika. Pacijent je redovno informisan, kako o samom terminu prilikom naručivanja, tako i o svakoj promjeni termina, ukoliko do nje dođe. Poboljšana je saradnja i komunikacija između bolnice i pacijenta. Same liste čekanja su javne, transparentne i dostupne, kako pacijentu, tako i menadžmentu bolnice( http://lc.kbze.ba/). Menadžment može da analizira, da kontroliše liste čekanja, i sve ovo doprinosi smanjenju greške pri naručivanju, eventualnih nepravilnosti, a u konačnici i nekih koruptivnih radnji koje mogu da se pojave prilikom naručivanja.
Koje su prednosti zakazivanja specijalističkih pregleda i operacija putem novog softvera?
Uređeni sistem Listi čekanja se radi elektronski, jednostavan je i olakšava rad medicinskim radnicima pri naručivanju. Pacijent odmah dobije informaciju o terminu usluge i aktivno je informisan pri eventualnoj promjeni termina. Ovim načinom naručivanja na liste čekanja unapređuje se komunikacija sa pacijentom i jača povjerenje pacijenta u ustanovu i sistem javnog zdravstva u cjelini. Dodatno, ovakvim naručivanjem se smanjuje broj nepotrebnih ulazaka u krug bolnice i putovanja pacijenta do bolnice, a što je posebno važno bilo tokomepidemije Covid 19.
Primijetili smo da je funkcionalno i praktično definisati broj usluga koje možemo uraditi sa javne liste čekanja, a što određuje struka prema medicinskim indikacijama i neophodnostima (onkološki tretman, operativni tretman..) ili prema vrsti usluge i prema tome se formiraju posebne liste čekanja. Ustanova je definisala broj usluga koje može pružiti i obavezala odjele da obavezno pruže usluge sa javnih listi čekanja kako su planirane.
Kako je sistem funkcionisao tokom epidemije Covid 19?
Sistem automatizovanog zakazivanja pregleda u Kantonalnoj bolnici Zenica funkcioniše u kontinuitetu od samog uspostavljanja. Liste čekanja se prave uglavnom za vanbolničke pacijente. U vrijeme pandemije pružanje ovih usluga je bilo reducirano i liste čekanja su uglavnom mirovale ali je sistem naručivanja omogućio manje ulazaka u Bolnicu i time doprinio poštovanju protivepidemijskih mjera. U posljednja dva mjeseca sistem je ponovo aktueliziran, tako da sada imamo formirane liste za dvadeset usluga koje se naručuju na ovaj način.
Kako su pacijenti, a kako uposlenici Kantonalne bolnice Zenica prihvatili novi softver?
Pacijenti izražavaju zadovoljstvo i nema žalbi na zakazivanje pregleda.Navedeni softver je inovativan i u tom pogledu što omogućava i informisanje pacijenata o tome kako da se pripreme za pregled, koliko pregled traje, sistem kroz SMS poruke pacijenta podsjeća/obavještava da ne propusti zakazani rok, te da mu može dati uvid kako funkcioniše konkretni odjel i zdravstvena ustanova. Kada predaju dokumente, pacijenti ne moraju da dolaze po tu uputnicu, nego im sve piše u SMS poruci. Preko svog jedinstvenog koda, kojeg dobije SMS porukom, pacijent može pratiti da niko ne može zloupotrijebiti njegov termin i niko prije njega doći na red. Time se značajno unapređuje komunikacija na relaciji bolnica – pacijent.Takođe, sistem je prihvaćen od uposlenika koji rade naručivanje i kažu da im je posao olakšan. Olakšana je komunikacija pri naručivanju, nema nesporazuma i nezadovoljstava, smanjen je broj dolazaka u Bolnicu.
Naše iskustvo je pokazalo da je ovako automatizovano zakazivanje zdravstvenih usluga koje se naručuju u liste čekanja, odgovara svima, da je funkcionalno i transparentno i isti preporučujemo svim zdravstvenim ustanovama koje pružaju usluge na ovaj način.
Na pitanja odgovarao, dr. Kasim Spahić, pomoćnik direktora za medicinske poslove Kantonalne bolnice Zenica
Više o projektu
Projekat sprečavanja i borbe protiv korupcije u zdravstvu koji finansira Evropska unija, u vrijednosti od 490.000 eura, nastoji doprinijeti smanjenju rizika za pojavu korupcije u sektoru zdravstva u BiH kroz unapređenje transparentnosti, odgovornosti i integriteta 15 javnih zdravstvenih ustanova u BiH koji će poslužiti kao primjeri dobre prakse za dalje uspostavljanje sistemskih preventivnih rješenja isuzbijanje korupcije u sektoru zdravstva.Više informacija o projektu možete pronađi na: http://euresurs.ba/project/9
Kontakt osoba: Ana Lučić, menadžer za odnose sa medijima CCI, ana@ccibh.org, 063 396 519