Od 1. novembra u BiH stupa na snagu zakonska obaveza korištenja zimske opreme na svim motornim vozilima. Ova obaveza traje sve do 1. aprila 2026. godine, a odnosi se na sve učesnike u saobraćaju, uključujući putnička i teretna vozila, autobuse, kao i vozila stranih registarskih oznaka koja saobraćaju kroz našu zemlju.
Pravilnik o zimskim uslovima vožnje stupa na snagu bez obzira na vremenske prilike s toga smo potražili odgovor na pitanja koja svake godine muče vozače.
“Prvo bi trebali pregledat sve rashladne tekućine i normalno gume zimske postaviti. To je osnovno samo što ljudi malo kasne pa se stvaraju velike gužve sad trenutno, pa ne mogu sve stići na vrijeme, ali nekako radim i stižem”- ističe za RTV Visoko Ibrahim Bećar, vlasnik obrta “Ibrica”.
Još jedna od grešaka, kako je dodao, odnosi se na star i potrošen akumulator, pa preporučuje da se obavezno prije hladnijih dana provjeri u servisu kakvo je stanje akumulatora. Zamjena guma na automobilima je svakako udar na džep svakog prosječnog građanina u BiH, zato se mnogi odlučuju da pred zimu stave dvije ljetne i dvije zimske gume na vozilo. Prema riječima našeg sagovornika zakon dozvoljava i ovu opciju, gume s minimalnom dubinom šare uz obavezu posjedovanja lanaca u gepeku.
“Sve zavisi koliko prelaze vozila, mogu stare gume , ali do pet godina starosti i da imaju pet milimetara dubinu šare. Svakako sve četiri gume nove najbolje je. Sad kako ko može, najbolje je nove gume ko ima neke svoje od prije da zamjeni i mijenja.”
Ipak, ovo rješenje je manje sigurno i predstavlja kompromis koji nije preporučljiv. Stručnjaci upozoravaju da nije bez razloga propisano da se u uvom periodu koriste zimske gume. Sastav ljetnog i zimskog pneumatika nije isti, jer su napravljeni tako da se mogu adekvatno ponašati u skladu s vremenskim uslovima na putu. Hemijski sastav zimske gume takav je da pri niskim temperaturama zadržava elastičnost.
S druge strane, ljetne gume pri temperaturi nižoj od sedam stepeni Celzijusa gube elastičnost, postaju krute, kočioni put postaje duži, a vozilo se ne ponaša adekvatno u krivinama . Dodaju da je prednost zimskih guma u tome što je po mokrom i klizavom kolovozu put kočenja kraći za trećinu, a po snijegu i do jedne polovine. To znači, ističe naš sagovornik, da korištenjem ljetnih guma u zimskim uslovima vožnje povećavate rizik od saobraćajne nezgode.
Poručuje da je ključno na vrijeme automobile pripremiti za zimu i ne čekati zadnje momente ili čak i prve pahulje snijega. Iz Bosanskohercegovačkog auto-moto kluba (BIHAMK) napominju da zimska oprema nije samo obaveza, već osnovna mjera sigurnosti. Ako vozilo ne posjeduje zimsku opremu, vozač prilikom kontrole može biti novčano kažnjen.

